HTML

Kulturkoszt

Szeretjük a vidám henteseket, akik viccelődnek, miközben húsbárddal darabolják a csontos karajt. Ha valaki a fülünkbe suttogja, hogy patisszon, bármire képesek vagyunk. Tavasz elején minden nap izgatottan térünk be a zöldségeshez, mert tudjuk, hogy az évszak kezdetét nem a meteorológia, nem is a csillagászat, hanem a hónapos retek megjelenése jelzi a legpontosabban. Megtanultuk, hogy az articsóka nem madár, és hogy a gazdag ember is vízzel főz. És hogy mi hoz még lázba? Nincs jobb, mint komolyzenére csirkemájat simogatni, vagy egy izgalmas krimi olvasása közben éles késsel friss gombát szeletelni. Kivesézünk minden élőt és holtat. Megkóstoljátok?

Friss topikok

  • Momina: Nem ezért szoktam le a fekete teákról, hanem azért, mert a gyümölcstea ízét jobban kedvelem. De il... (2012.05.04. 13:29) Vallomások teáról, városról
  • hoffmannercsi: Mostmár rémlik, hogy mesélted ezt, csak nem tudtam, hogy ennyire komoly...Szerintem is sok finomsá... (2012.04.27. 13:25) Dr. Csonthéjas finomság
  • hoffmannercsi: Ez nagyon szimpi kaja, ismerem ezt a babot, nagyon finom. Angolzellert is gyakran főzök levesbe. J... (2012.03.29. 18:50) Babra megy a játék
  • Fibi Büfé: köszi a lájkot! az ananászlevest legközelebb rizstejjel készítem és akkor már senki nem köthet bel... (2012.03.15. 13:56) Gömbölyű örömök
  • Edit Piláf: @Old Boy: Hajrá, csak bátran! :) (2011.05.29. 12:45) Felhorzsolt illatok

Linkblog

Fehér szalag

2011.02.21. 07:30 Fibi Büfé

Féltem belekezdeni az idei farsangi fánk elkészítésébe. Eddig minden évben a nagyanyám segített. Főként a dagasztást bíztam rá, mert bár én erősebb vagyok, mégis Édesmama fáradt, reumás kezével - hála a sok évtizedes tapasztalatnak - gyönyörű hólyagos tésztát tudott gyúrni. Épp olyat, amilyet kell: nem tapadt az edény falához, és lágy volt és puha, mint mama karjának belső fele, ahova imádtam bújni. Tavaly ősszel azonban itt hagyott bennünket.

Mivel nem voltam benne biztos, hogyan is készül az igazi szalagos fánk, így Horváth Ilona és az Ínyesmester (Magyar Elek) könyvét lapoztam fel. Kettőjük receptjét fűztem össze, és vetettem bele magam a kelt tésztakészítés rejtelmeibe. Ihletet ki mástól kaphattam volna, mint Krúdy Gyulától a magyar irodalom egyszerre hedonista és melankolikus írójától, akinek élete és írásainak hangulata érzések egymásnak feszülő - de egymás nélkül létezni nem tudó – viadala.

Nálam a liszt viaskodott a tej, a cukor és az élesztő megfelelő arányával. Ezen múlik a legtöbb, mert a jó kovász a kelt tészta lelke. Fontos, hogy meleg helyen meleg alapanyagokból dolgozzunk. A 75 dkg réteslisztet egy műanyag edényben a konvektorra tettem már reggel, hogy átmelegedjen. 3 dl tejet meglangyosítottam egy nagy evőkanál cukorral, 3 evőkanál liszttel és 5 dkg élesztővel szépen elkevertem. Ezt is a konvektorra tettem. Míg Borimmal átpelenkázósat és „Gyí, te paci, gyí le lovasat” játszottunk (kb. 10 perc) a kovász szépen ki is emelkedett a műanyag edényből. A 75 dkg liszthez hozzáadtam 6 tojássárgáját, 5 dkg olvasztott margarint, 2 dl kézmeleg tejet, 1 evőkanál rumot, 20 dkg porcukrot és csipet sót, majd következett a kovász. Az egészet addig gyúrtam, dagasztottam, míg a fent írt állagú tészta nem lett belőle. A jó módszer: zárt tenyérrel a tészta alá nyúlok, a tál felé húzom és ezt ismétlem, mígnem kétszeresére nem dagad a bicepszem. Kicsi pihenőket tartottam, mert bár 9 kg-os csöppségemnek köszönhetően a karom jól bírja a strapát, mégse vagyok Rubint Réka. A tésztát konyharuhával letakartam, és ment a melegedőbe (konvektor a mi barátunk). Az 1 órás „kell a zuglói jó levegő” babakocsis séta után a nappaliba lépve kicsit megijedtem, hogy egy új élőlény költözött be hozzánk. De csak a tészta kelt meg annyira, hogy kibuggyant a tálból és új életet kezdett a parkettán. A tálban maradt levegős, dagadós szépséget nyújtófára tettem, de nem nyújtottam, csak ujjnyi vastagságúra simogattam, majd kiszaggattam. Fél óra pihenés után bő forró, de nem füstölgő olajba tettem. Figyelni kell, hogy egyszerre csak pár darab fánkot helyezzünk a fazékba, hogy kényelmesen elférjenek és legyen helyük hízni. A fedőt először rátesszük és miután megfordítottuk, már anélkül sütjük. Porcukorral meghintettem és sárgabarack lekvárt kínáltam hozzá. Én magam feketeribizli lekvárral ettem, azon melegében de másnap hidegen is jól esett. Nagy pohár tejjel csúszott csak igazán.

A fánk adta örömöket Krúdy Gyula A jó étvágy titkai című novelláskötetével lehet mennyei magasságig emelni. Sonkacsülök, dagadó, magyar piláf, paszuly, fehér bor parádi vízzel sorakozik fel a Levegőváltozás öröme és szomorúsága c. írásban. Az ételek hallatán nyál gyűlik a szájban, a szereplők és a történet pedig a szívünket dobbantja másképp. A helyszín a Szegfűhöz címzett étterem, ahova a Rózsacsokor kisvendéglő egyik törzsvendége a hely főpincérét csalja, levegőváltozás céljából. Egymás után érkeznek az imént sorolt ételek, és ahogy fogy a rizling, úgy ered meg a nyelv és elevenednek fel az emlékek. Bánat és öröm ebben a novellában is vállvetve jelennek meg egymás mellett - akár két öreg cimbora –, ahogy Krúdytól megszokhattuk. A Levegőváltozás… sava borsa: új barátság, beteljesületlen régi szerelem, ének, zongoraverkli és egy tál farsangi fánk. Szalaggal átkötve adom az élményt tovább.

Hozzávalók:

  • 75 dkg rétesliszt
  • fél liter tej
  • nagy evőkanál cukor
  • 5 dkg élesztő
  • 20 dkg porcukor
  • 6 tojássárgája
  • 5 dkg olvasztott margarin
  • 1 evőkanál rum
  • csipet só
  • olaj a sütéshez

Tudtad-e?

  • A fánkot néhol pampuskának is mondják és varázserőt is tulajdonítottak neki.
  • A fánk születésnek legendája szerint az osztrák Krapfen pék özvegye dühbe gurult és az egyik vevő fejéhez akarta vágni a kenyértésztát. A tészta azonban a forró zsírral teli lábasban landolt és néhány percen belül aranysárgára sült.
  • A farsang csúcspontja a karnevál, vagyis „a farsang farka”. Ekkor rendezik meg a riói és a velencei karnevált, itthon pedig a mohácsi busójárást.
  • A kovász a házi tűzhely, a háziasszony, az asszonyi ág végtelenségének is a jelképe.
  • Magyar Elek unokája Magyar Bálint, politikus.
  • Krúdy Gyula egyik törzshelye az Óbudán található Kéhli vendéglő volt, ahova az író az 1930-as évek elején járt (1933-ban 55 évesen hunyt el). Egykori asztala felett márványtábla őrzi emlékét.
  • A híres Krúdy fröccs: 9 dl bor 1 dl vízzel. Az író szerint ilyen arányban a víz "megnevetteti" a bort.
  • Ha Krúdyt olvasol, menthetetlenül a hatása alá kerülsz, és azon kapod magad, hogy szavajárását, mondatfűzését elő-elő veszed: most is ez történt.

7 komment

Címkék: farsang édesség fánk krúdy gyula


A bejegyzés trackback címe:

https://kulturkoszt.blog.hu/api/trackback/id/tr392675413

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Old Boy 2011.02.21. 14:19:27

Jaj, de finom lehet...kár, hogy 100 kg fölött már a "gondosságból elkövetett szervezet elleni bűntett" kategóriájába esik ha egynél többet engedsz meg magadnak belőle... :)

Brokkoli úr · http://www.dizajn.org 2011.02.22. 09:01:45

Én is 100 kiló fölött vagyok, de az ilyen finomságok kihozzák belőlem az állatot.

Az számít hogy milyen energia van a dolog mögött; azaz te készíted, és nem teszkós alapanyagból, vagy veszel 10 fánkot, mert épp megkívántad. Az utóbbi tényleg káros lehet.

Gratulálok az írónőnek, és mivel pontosan tudom milyen jó lett, nem beszélnék róla, mert ha marslakóval találkoznék, azt is titokban tartanám.

Földöntúli mindkettő.

pöfi 2011.02.22. 18:01:25

Annyira jó, hogy rendelnék egy ilyen fánkot és a hozzávaló kedves írónőt. Azonkívül az ötlet szuper,
élvezni kell az életet, ha már van rá lehetőségünk, ne csak vegetatív hanem szellemi módon, így ütősebb.
Csak azt sajnálom, hogy ez műveltség és IQ függő.

kulturkoszt_dori 2011.02.22. 18:45:50

@Brokkoli úr: Talán kiakadsz, de szeretem a tescos fánkot is, főleg a rózsaszínt (puncsos). De persze ez jobban esett, főleg mert biztos voltam benne, hogy pl. nem tartalmaz guar gumit. Ma spenótos kaja készült (mirelit :( ) és a gyereknek is szántam volna belőle, de az összetevőknél sok durva dolog szerepelt, így maradt a szezonális finomság. a gratulációkat zsebre tettem és köszi! te pedig ha fánkkészítésbe kezdesz, várom a meghívásod a kóstolásra.

kulturkoszt_dori 2011.02.22. 18:50:36

@pöfi: fánkot kaphatsz, cserébe pár óra gyerekfelügyeletet kérnék, mert nem egy fél óra összedobni ezt a finomságot. Elpusztítani persze percek kérdése, de mivel a farsang hamvazószerdáig tart így még van időnk több adag elkészítésére is.

kulturkoszt_dori 2011.02.22. 20:07:03

@Old Boy: néha szabad bűnözni. főleg, hogy most itt a szezonja és még messze a strandszezon. habzsolásra fel!

Brokkoli úr · http://www.dizajn.org 2011.02.28. 20:46:17

@kulturkoszt_dori:
jól gondolod, kiakadok! ezért kérem az ellenőrződet, és lehet hogy a szülőket is behívatom.

A fánkkészítéssel annyi bajom támadt, hogy a korszerűnek nem mondható tűzhelyem már csak 2es fokozaton muzsikál, azaz képtelen forró olajat generálni. De legalább a pörkölt szép puha lesz. 5 óra alatt.
süti beállítások módosítása