HTML

Kulturkoszt

Szeretjük a vidám henteseket, akik viccelődnek, miközben húsbárddal darabolják a csontos karajt. Ha valaki a fülünkbe suttogja, hogy patisszon, bármire képesek vagyunk. Tavasz elején minden nap izgatottan térünk be a zöldségeshez, mert tudjuk, hogy az évszak kezdetét nem a meteorológia, nem is a csillagászat, hanem a hónapos retek megjelenése jelzi a legpontosabban. Megtanultuk, hogy az articsóka nem madár, és hogy a gazdag ember is vízzel főz. És hogy mi hoz még lázba? Nincs jobb, mint komolyzenére csirkemájat simogatni, vagy egy izgalmas krimi olvasása közben éles késsel friss gombát szeletelni. Kivesézünk minden élőt és holtat. Megkóstoljátok?

Friss topikok

  • Momina: Nem ezért szoktam le a fekete teákról, hanem azért, mert a gyümölcstea ízét jobban kedvelem. De il... (2012.05.04. 13:29) Vallomások teáról, városról
  • hoffmannercsi: Mostmár rémlik, hogy mesélted ezt, csak nem tudtam, hogy ennyire komoly...Szerintem is sok finomsá... (2012.04.27. 13:25) Dr. Csonthéjas finomság
  • hoffmannercsi: Ez nagyon szimpi kaja, ismerem ezt a babot, nagyon finom. Angolzellert is gyakran főzök levesbe. J... (2012.03.29. 18:50) Babra megy a játék
  • Fibi Büfé: köszi a lájkot! az ananászlevest legközelebb rizstejjel készítem és akkor már senki nem köthet bel... (2012.03.15. 13:56) Gömbölyű örömök
  • Edit Piláf: @Old Boy: Hajrá, csak bátran! :) (2011.05.29. 12:45) Felhorzsolt illatok

Linkblog

Több tál lencse

2011.04.09. 01:00 Edit Piláf

Új perverzióm, hogy a vasárnapi ebéd után a kanapén elhenteredve megnézek egy-egy régi, fekete-fehér magyar filmet. Nem magasröptű, mély mondanivalójú alkotásokról van szó, épp ezért néha, 5-5 percekre el is szundíthat közben az ember. A mostani vasárnap ’Egy tál lencse’ került terítékre. Ebben az 1941-es filmben igazi sztárgárda van jelen: Karády Katalin, Kiss Manyi, Csortos Gyula, Jávor Pál.

A tartalom egyszerű: a 90. évét épp betöltő Kugits méltóságos úr (Csortos Gyula) angóranyúl telepét és vagyonát a talpnyaló álrokonok helyett vérszerinti rokonára szeretné hagyni. Felkutatja Papp Irmát (Kiss Manyi), aki egy budapesti boltban eladó, és levélben állást ajánl neki. A soha nem látott távoli rokon helyett annak munkanélküli barátnője, Margit (Karády Katalin) érkezik a birtokra, rokonnak kiadva magát. Egy véletlen folytán Margit megismerkedik az öregúr elcsapott intézőjével, Rudasi Sándorral (Jávor Pál), és természetesen szerelembe esnek. És itt kezdődik az ármánykodás, rosszindulat, mesterkedés. Arra a kérdésre, hogy győzni fog-e a szerelem, szerintem mindenki tudja a választ. De azért a film tartogat még meglepetéseket, és újabb tanulságokat számunkra. Ha ezek után ti is kedvet kaptatok egy kis hétvégi fekete-fehér sziesztához, akkor ezen a linken több részben megnézhetitek Farkas Zoltán filmjét: http://www.magyarvagyok.com/videok/28-Film/45378-Karady-Javor-Egy-tal-lencse-1-resz.html

A régi magyar filmekben mindig akad egy ismertebb dal, ebben erre csodálkoztam rá (bár számomra a Budapest Bár tette ismertté):

Mielőtt áttérünk a receptre, egy kérdést még tisztázni kell: honnan ered a film címe? A bibliai utalás egyértelmű: „Egyszer Jákób valami főzeléket főzött, amikor Ézsau fáradtan jött meg a mezőről. Ézsau azt mondta Jákóbnak: Hadd egyem ebből a vörös ételből, mert fáradt vagyok! Ezért nevezték el őt Edómnak. De Jákób azt felelte: Add nekem érte azonnal az elsőszülöttségi jogodat! Ézsau ezt mondta: Én úgyis folyton halálos veszélyben vagyok, mire való nekem az elsőszülöttségi jog? Jákób azt felelte: Akkor esküdj meg nekem azonnal! Ézsau megesküdött neki, így adta el elsőszülöttségi jogát Jákóbnak.  Jákób meg adott Ézsaunak kenyeret és lencsefőzeléket. És ő evett, ivott, azután fölkelt, és elment. Ennyire semmibe vette Ézsau az elsőszülöttségi jogot.” (1 Móz 25, 29-34)

Ennek alapján maradt fent az a mondás, hogy valaki eladta a lelkét az ördögnek egy tál lencséért. De hogy jön ez a filmhez? Ez elsőre számomra sem derült ki, valószínűleg azt az 1 percet, amikor ez elhangzik, épp szunyókálással töltöttem. Nem hagyott nyugodni a dolog, újra néztem a filmet, és megtaláltam: Margit egy keresztrejtvényen nyert selyemkombinéért veszi meg Irmától a neki felajánlott jól fizető munkát. Ebből még nem jöttem volna rá, hogy erre utal a cím, de később, amikor Irma rájön, hogy milyen rossz üzletet csinált, nagy megbánással ezt mondja: „Ahelyett, hogy én jöttem volna ide, eladtam az üdvösségemet egy tál lencséért!” A lencse visszatér még a film végén is, bár nem ilyen értelemben.

Egy nagyon finom lencsesaláta készült a film ihletésére. Bár a Bilbia szerint Jákób vöröslencsét főzött, én sima lencsét használtam, de a vörös változattal is hasonló sikerem lett volna.

Két barátnőmmel egy kibeszélős estét terveztünk. Lilla férje üzleti úton volt, így náluk volt a találkozó. Vállaltam a salátát a batyus buliba. Ági épp egy olyan diétán van, mely szerint nagyrészt hüvelyeseket ehet (http://divat-trend.info/4-oras-test/). Mi, lányok pedig mindig tiszteletben tartjuk egymás diétáit. Így jött a lencse, amihez Flat Cat blogján (http://flat-cat.hu/) találtam egy jónak tűnő receptet. Szokásomhoz híven kicsit alakítottam rajta, de az alapinspiráció innen származik.

A lencsét beáztattam egy pár órára, majd többször átmostam hideg vízzel, és felforraltam. Az első forrás után rögtön leszűrtem (ennek oka a ’Tudtad-e-ben’), és új vízben mostmár babérlevél és só kíséretében feltettem főni. El kell, hogy áruljam, tettem a vízbe egy füstölt ízű leveskockát is... nem vagyok rá büszke... Abban a kb 20 percben, amíg a lencse megfőtt, megpucoltam és vékony karikákra szeleteltem (robotgéppel) 3 szál répát, és 1 nagyobb lila hagymát. Az időbe még az is belefért, hogy Shakival (a kutyámmal) kisétáltunk a sarki zöldségeshez lilahagymáért, mert persze nem volt otthon.

A trükk az, hogy a leszűrt, még meleg lencsébe azonnal bele kell keverni a répát, így az valamennyire a lencse melegségétől ’megpuhul’, de mégsem annyira, mintha megpárolnánk. Nem tudom, ti hogy vagytok vele, én szeretem, ha roppan a répa a fogam alatt. Ha kicsit hűlt a lencse-répa combo, akkor mehet bele a lilahagyma. Természetesen a fokhagyma sem maradhatott ki, 3 gerezdet belezúztam. A saláta inni kért, ezért 5 evőkanál extra szűz olívaoljat és ugyanennyi balzsamecetet egyneművé kevertem habverővel, belecsorgattam egy fél citrom levét, és nyakon öntöttem a salátámat. Egy csokor friss petrezselyemzöldet – Dóri szavaival – rusztikusan összevágtam, és azt is hozzákevertem a többihez.

Még éreztem, hogy hiányzik valami: ’dió’ – hallottam az isteni sugallatot. De hiába van meg a korszakalkotó ötlet, ha nincs otthon alapanyag. Volt viszont hántolt napraforgó: serbenyőbe be, salátára rá. Bátran kijelenthetem: bármilyen mag pirítva illik ehhez az ételhez.

 

Megérkeztünk Lillához. A grill zöldségek és a bélszín szeletek várták a sorsukat nyersen. Gondoltuk, mielőtt belekezdünk a főétel elkészítésébe, előételként eszünk egy tál lencsét. De végül a főétel elmaradt. Aznap este mi inkább több tál lencséért adtuk el az üdvösségünket. 

Hozzávalók:

  • 500 g lencse
  • 2 babérlevél
  • csipet só
  • 1 füstölt ízű kocka
  • 1 nagy fej lilahagyma
  • 3 szál répa
  • 3 gerezd fokhagyma
  • 5 ek extra szűz olívaolaj
  • 5 ek balzsamecet
  • 1 csokor petrezselyemzöld
  • bármilyen pirított mag

Tudtad-e?

  • Csortos Gyula 1941-ben az Egy tál lencsén kívül még 10 filmet forgatott. 1912 és 1944 között összesen 74 filmben játszott (12 némafilm, 62 játékfilm).
  • Karády Katalin eredeti neve Kanczler Katalin.
  • Pár hete, március 12-én volt Kiss Manyi születésének 100. évfordulója.
  • Jávor Pál az 53 éves városi pénztáros és a 17 éves cselédlány szerelemgyerekeként született. Mivel szülei a születése után házasodtak össze, ezért az anyakönyvbe az édesanyja vezetékneve alapján Spannenberger Pál Gusztávnak jegyezték be.
  • Az Isten szó eredete: az ’is’ előtag az ős, idős szóból, míg a ’ten’ utótag a mennydörgést utánzó hangból áll össze.
  • A lencsének – a szója után – a legmagasabb fehérjetartalma (26%).
  • Az első forrású vizet a hüvelyesekről le kell szűrni, így a gázok nem fognak kínozni bennünket.
  • Ha húst pácolunk pl. grillezéshez, nem szabad besózni, mert a só hatására kiengedi magából a vizet, ami rontja a pácolás folyamatát. Sózni csak közvetlenül a sütés előtt kell a szeleteket.

 

3 komment

Címkék: lencsesaláta karády katalin jávor pál csortos gyula kiss manyi jákób egy tál lencse ézsua


A bejegyzés trackback címe:

https://kulturkoszt.blog.hu/api/trackback/id/tr242797700

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Old Boy 2011.04.11. 18:01:16

Nem vagyok egy lencsés, de ezt megkívántam... :)

Old Boy 2011.04.11. 18:14:33

Nem vagyok valami nagy lencsés, de ezt megkóstolnám... :)

zsuzsi_kulturkoszt 2011.04.19. 00:38:09

majd számolj be, hogy hogy ízlett!
süti beállítások módosítása