HTML

Kulturkoszt

Szeretjük a vidám henteseket, akik viccelődnek, miközben húsbárddal darabolják a csontos karajt. Ha valaki a fülünkbe suttogja, hogy patisszon, bármire képesek vagyunk. Tavasz elején minden nap izgatottan térünk be a zöldségeshez, mert tudjuk, hogy az évszak kezdetét nem a meteorológia, nem is a csillagászat, hanem a hónapos retek megjelenése jelzi a legpontosabban. Megtanultuk, hogy az articsóka nem madár, és hogy a gazdag ember is vízzel főz. És hogy mi hoz még lázba? Nincs jobb, mint komolyzenére csirkemájat simogatni, vagy egy izgalmas krimi olvasása közben éles késsel friss gombát szeletelni. Kivesézünk minden élőt és holtat. Megkóstoljátok?

Friss topikok

  • Momina: Nem ezért szoktam le a fekete teákról, hanem azért, mert a gyümölcstea ízét jobban kedvelem. De il... (2012.05.04. 13:29) Vallomások teáról, városról
  • hoffmannercsi: Mostmár rémlik, hogy mesélted ezt, csak nem tudtam, hogy ennyire komoly...Szerintem is sok finomsá... (2012.04.27. 13:25) Dr. Csonthéjas finomság
  • hoffmannercsi: Ez nagyon szimpi kaja, ismerem ezt a babot, nagyon finom. Angolzellert is gyakran főzök levesbe. J... (2012.03.29. 18:50) Babra megy a játék
  • Fibi Büfé: köszi a lájkot! az ananászlevest legközelebb rizstejjel készítem és akkor már senki nem köthet bel... (2012.03.15. 13:56) Gömbölyű örömök
  • Edit Piláf: @Old Boy: Hajrá, csak bátran! :) (2011.05.29. 12:45) Felhorzsolt illatok

Linkblog

Ki az a Dumpf Endre?

2012.03.07. 08:00 Edit Piláf

Idén egy színházi produkcióra és egy egészséges csokipudingra habarodtam be először. Nem akármilyen volt a kulturális élmény, és a desszert sem olyan ’tizenkettő-egy-tucat’ volt.

Egy fárasztó keddi nap kora délutánján ezredjére is felcsendült az amúgy kedvelt szám, amit a telefonom csengőhangjának választottam. A ’hagyjon-engem-mindenki-békén’ és a ’kinek-hiányzom-már-megint’ morgásokat követően rápillantottam a kijelzőre, és rögtön elszállt minden harag. Egy barátnőm hívott, hogy van egy felesleges jegye aznap estére. Már olyan régen jutottam el színházba, hogy se a darab címe, se az írója, se a szereplők, se a rendező nem érdekelt, sőt még azt is elfelejtettem, hogy egy pár perce még az előttem gyöngyöző szódába akartam folytatni magam a fáradságtól.

Este 8-ra megtudtam a részleteket: A Bandy-lányok, Parti Nagy Lajos, Hernádi Judit, Udvaros Dorottya, Ascher Tamás.

Kicsit izgultam: egy-egy ételnél jártam már úgy, hogy az alapanyagok nagyon jók voltak, de a belőlük készült étel mégsem lett finom. Valahogy nem illettek egymáshoz az első érzésre összeillő ízek. Hála az égnek a Bandy-lányok fazekában minden ’íz’ kitűnően illett egymáshoz: egy szórakoztató estet töltöttem a régen híres moziként (Filmmúzeum) ismert Belvárosi Színházban.

 Angéla, Sophie és Ica elhatározzák, hogy újra összerántják a fiatalkori lánybandájukat. A trió a 70-es, 80-as években élte virágkorát. Angéla és Sophie nem győzik várni Icát, így ketten kezdenek el próbálni. A dalok hangulata és a régi időket idéző párbeszédek észrevétlenül repítik vissza az embert 30 évvel korábbra. De hol van Ica? A darab végére minden kiderül.

 Ajánlom mindenkinek, aki szeretne egy kicsit kiszakadni a jelenből, és újra gondtalan gyerekké, vagy fiatal felnőtté válni.

Mivel épp a tavaszi tisztítókúrám ideje van, így mi más juthatott volna eszembe a darabról, mint az épp tiltólistán lévő csoki. Felsejlett bennem a Bandi nugát szelet, amit örömmel csócsáltam volna akár a nézőtéren is.

A darab alatt végig a 80-as évek ízeit éreztem a számban. Azokból is inkább az édesebbeket. A csokipuding gyerekként az egyik kedvencem volt, és felnőtt koromban sem tudtam elengedni ezt a keserédes desszert csodát.

Időközben azonban kiderült, hogy laktóz érzékeny vagyok, így a tejes változatnak lőttek. Épp ezért a mai menü egy egészséges csokipuding házi készítésű mandulatejből. És mindez 30 perc alatt. Velem tartotok?

 Először mandulatejet készítünk. A mandulát feltesszük vízben főni, majd forrástól számítva 1-2 percig főzzük. Tűzről levéve kicsit lehűtjük, majd a mandulákat átszedjük egy konyhai robotgépbe, és apróra őröljük. A főzőlével folyamatosan felöntjük, majd belerakjuk a mézet, vagy xylittet, és együtt turmixoljuk tovább kb. 2 percig. A levet sűrű szövésű szűrőn átszűrjük, és máris kész a mandulatej.

Az elkészített mandulatejből 7 dl-t gyakori kevergetés mellett felteszünk forrni. Közben a maradékot összekeverjük a keményítővel. Ha már majdnem forr, akkor a keményítős részt belekeverjük. Várjuk meg, míg egyet rottyan, és vegyük le a tűzről. Fontos, hogy ne főzzük tovább, mert a keményítő nem bírja a forralást, és nem fogja bekötni a folyadékot. A tűzről való levétel után még melegen belekeverjük a kakaóport. Én még tettem bele 2 evőkanál mézet. Hőálló tálakba öntjük, lehűtjük és a mandulatej készítése során kimaradt darált mandulával díszítjük.

A fotó 80-as évek stílusa nem a véletlen műve!

Összegezve: egy kis mandulából, vízből, keményítőből, édesítőből és kakaóporból egészséges és laktózmentes finomságot gyártottam, ami – az ilyen termékekkel szemben kritikus – páromnak is nagyon ízlett. Ja, és az egész közel fél óra alatt megvolt. Kell ennél több egy egyszerű kedd estére?

Hozzávalók:

  • 10 dkg hántolt mandula
  • 1 liter víz
  • 2-3 evőkanál méz, vagy 1-2 evőkanál xylit
  • 3 evőkanál étkezési keményítő
  • 2 evőkanál jó minőségű kakaópor

Tudtad-e?

  • Ascher Tamás március 3-án ünnepelte 63. születésnapját. Még 8 napon belül kívánunk minden jót!
  • A darab betétdalainak zenéjét eredetileg az 50-es években sikeres swing és boogie-woogie lánybanda, az Adrews sisters jegyzi.
  • Bacsó Péter Te rongyos élet című filmjében Udvaros Dorottya édesanyja történetét jeleníthette meg, hiszen édesanyját, Dévai Camilla színművésznőt 1947-ben koholt vádak alapján internálták Kistarcsára.
  • Hernádi Judit lánya a HoneyBeast együttesben idén januárban váltotta az eddigi frontembert, Czutor Anettet. A HoneyBeast egyik legismertebb száma a Portugál.
  • A címadó Bandi, vagyis Dumpf Endre Parti Nagy Lajos Őszológiai gyakorlatok című kórházi versciklusának fiktív költője.
  • A puding Angliából származik. Eredetileg nem édesség, hanem állati belsőségekből készített főétel volt. Erre már csak a black pudding (magyar változata a véres hurka) utal.
  • A xylit természetes édesítőszer, melyet zöldségek (nyírfa, kukorica stb.) rostjaiból nyernek ki. Lúgosít, cukorbetegek, vagy Candida problémával küzdők számára kitűnő édesítő. Glikémiás indexe 7-es, a vércukorszintet egyenletesen tartja. Használhatjuk főzéshez, sütéshez, kivéve az élesztővel készített ételek esetében.

 

Szólj hozzá!

Címkék: filmmúzeum hernádi judit parti nagy lajos udvaros dorottya 80as évek csokipuding ascher tamás mandulatej behabarodva bandy lányok


A bejegyzés trackback címe:

https://kulturkoszt.blog.hu/api/trackback/id/tr564287669

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása