HTML

Kulturkoszt

Szeretjük a vidám henteseket, akik viccelődnek, miközben húsbárddal darabolják a csontos karajt. Ha valaki a fülünkbe suttogja, hogy patisszon, bármire képesek vagyunk. Tavasz elején minden nap izgatottan térünk be a zöldségeshez, mert tudjuk, hogy az évszak kezdetét nem a meteorológia, nem is a csillagászat, hanem a hónapos retek megjelenése jelzi a legpontosabban. Megtanultuk, hogy az articsóka nem madár, és hogy a gazdag ember is vízzel főz. És hogy mi hoz még lázba? Nincs jobb, mint komolyzenére csirkemájat simogatni, vagy egy izgalmas krimi olvasása közben éles késsel friss gombát szeletelni. Kivesézünk minden élőt és holtat. Megkóstoljátok?

Friss topikok

  • Momina: Nem ezért szoktam le a fekete teákról, hanem azért, mert a gyümölcstea ízét jobban kedvelem. De il... (2012.05.04. 13:29) Vallomások teáról, városról
  • hoffmannercsi: Mostmár rémlik, hogy mesélted ezt, csak nem tudtam, hogy ennyire komoly...Szerintem is sok finomsá... (2012.04.27. 13:25) Dr. Csonthéjas finomság
  • hoffmannercsi: Ez nagyon szimpi kaja, ismerem ezt a babot, nagyon finom. Angolzellert is gyakran főzök levesbe. J... (2012.03.29. 18:50) Babra megy a játék
  • Fibi Büfé: köszi a lájkot! az ananászlevest legközelebb rizstejjel készítem és akkor már senki nem köthet bel... (2012.03.15. 13:56) Gömbölyű örömök
  • Edit Piláf: @Old Boy: Hajrá, csak bátran! :) (2011.05.29. 12:45) Felhorzsolt illatok

Linkblog

Se a szárnyát, se a combját

2012.04.11. 09:00 Edit Piláf

Egészen a mai napig azt hittem, hogy szeretem a francia filmeket. Rájöttem, hogy ez általánosságban nem jelentjető ki. Ahogy az sem, hogy szeretem a magyar filmeket, vagy a hollywood-i produkciókat. És megszületett a végső megállapítás: nem vagyok filmrasszista, vagyis mindegy, milyen nemzet jegyzi az alkozást, nem ettől függ, hogy hanyast kap a tetszési indexemen.

Mi vezetett erre az igen fontos, életemet tovább vivő gondolatra? Egyrészt az, hogy egy kanapén hentergő hosszú hétvégi napon az agyam sem akart komoly kérdésekkel foglalkozni, másrészt pedig, hogy elhatároztam, megnézem Louis de Funés Szárnyát, vagy combját című filmjét.

Nagy várakozásokkal kapcsoltam a Filmmúzeumra, még a megelőző reklámokat is végig kínlódtam, nehogy lemaradjak a várva várt szórakozásról. Fél óráig tudtam elhitetni magammal, hogy majd kialakul, ez még csak az eleje. De nem alakult ki. Olcsó, ízléstelen poénok, idegesítő rohangálás, érthetetlen hadarás. Feladtam, és rám nem jellemző módon elkapcsoltam.

Ezzel egyidőben gyerekkoromat is megkérdőjeleztem, mert akkoriban a „Gyere ide, Takarodj!” és társai nagy népszerűségnek örvendtek. Aztán eszembe jutottak a Bud Spencer filmek, és megnyugodtam. Nem kell megtagadni a múltamat! Akkoriban nem volt sok alternatíva, és az sem szégyen, hogy felnőttem, és megváltozott az ízlésem.

Viszont ennek a filmnek az ihletésére készült a mai étel, ami végül se a szárnya, se a combja, hanem a mellehúsa lett.

Rántott hús, kicsit másképp

Ebben nem változtam: a rántott hús régen és ma is az egyik kedvencem. Igyekszem viszont az egészséges úton haladni, de az ízlelőbimbóim nem túl kompromisszumkészek. Így kísérleteztem ki ezt az ételt is, ami hozza a régi ízeket, de új, lelkiismeret furdalás nélküli köntosben.

Ugorjunk kicsit vissza az időben. Pár napja a Braun – mint bloggert! – meglepett egy vezeték nélküli botmixerrel. ’Ez más, mint az eddig megszokottak’ – mondta a PR szöveg. Nem hittem a dumának, de aztán kipróbáltam. Nem is gondoltam volna, hogy a vezeték nélküliség micsoda szabadságot jelent. Ha akarok mixelés közben táncolok a rádióban üvöltő zenére, vagy bemegyek a nappaliba, és megkérem Ádámot, hogy nézze meg a lottószámokat, hátha már milliomosok vagyunk, vagy a napsütésben a teraszon készítem el a zabtejet (a szomszédok nagy örömére – ld. zaj). Szóval beleszerettem a botmixerbe, azóta akkor is használom, ha az étel maga nem indokolná.

Fibi Büfé ajánlotta, hogy a felgyűlt medvehagymából csináljak ízesített olajat. Több se kellett: medvehagyma és olívaolaj be a turmixba, és indulhat a móka. Csináltam egy hígabb és egy sűrűbb változatot. Az előző sütéshez-főzéshez ízesített olajként, az utóbbi pedig pácoláshoz kitűnő.

Most már elérkeztünk a mai ajánlatjoz. A csikemelleket felszeleteltem, kézzel kicsit megütögettem. Nem kell klopfolni, mert a rostjai szétesnek. Besóztam, majd megforgattam lisztben. Tojás helyett a sűrűbb medvehagyma olajban fürödtek a mellek (persze tojásban is lehet, de épp nem volt otthon), majd patogtatott amaránt adta az utolsó réteget. A felöltöztetett húsokat forró kókuszzsírban kisütöttem. Csíkokra szelt jégsaláta lett az egészséges rántott húsom kitűnő kísérője, amit a hígabb megvehagyma olajjal öntöttem le.

Próbáljátok ki, tényleg mennyei!

Hozzávalók:

a húshoz

  • 4 szelet csirkemell
  • 6 evőkanál teljes kiőrlésű fehér tönkölybúza liszt
  • 2 dl sűrűbb medvehagyma olaj
  • 6 evőkanál patogtatott amarant

a salátához

  • fél jégsaláta
  • 3 evőkanál hígabb medvehagyma olaj

Tudtad-e?

  • Louis de Funés 2. felesége Guy de Maupassant unokahúga volt.
  • A szárnyát vagy combját című filmre Louis de Funést egy hosszabb kihagyás után tudta rávenni a rendező. Mivel ekkor már nem volt túl jó a színész egészségi állapota, így a forgatás idejére biztosítást kötöttek az idősödő művészre, ezen túl egy orvos és egy mentő végig jelen volt a jelentei alatt.
  • A kókuszzsír sokkal előnyösebb tulajdonságokkal rendelkezik, mint a jól imsert zsiradékok. Hatékonyan veszi fel a harcot a baktériumok, gombák (például candida) elszaporodásával szemben. Laurinsavban gazdag, így erősíti az immunrendszert. Segít belsőnk (gyomor, belek, epe, máj) egészséges működésének helyreállításában, sőt a pajzsmirigy-alulműködést is szabályozza. Kifejezetten ajánlják cukorbetegeknek, mivel fokozza az inzulintermelést. Többször felhasználható, mert hevítés esetén sem keletkezik benne káros anyag.
  • Az amaránt Dél-Amerikából származik, kitűnő ásványi anyag (cink, magnézium, kalcium, vas) forrás. Fehérjetartalma melegítés hatására fokozódik, de alap állapotban is kiemelkedő. Többféleképpen használhatjuk: a belőle készült liszt kitűnő gluténmentes alternatíva, a nyers mag a köleshez hasonlóan megfőzve köretként jó választás, a pattogtatott amaránt pedig müzlikbe és akár süteményekbe is rakható.
  • A medvehagyma Ázsiából származik, nevét onnan kapta, hogy a hosszú téli álom után a medvék kedvelt csemegéje. Másik elnevezése a vadfokhagyma, ami egyrészt ízvilágára utal, másrészt arra, hogy a bükkerdőkben kora tavasztól egy pár héten keresztül szabadon gyűjthető. Érdemes vigyázni, mert levele nagyon hasonlít a gyöngyvirágra, ami azonban mérgező! A medvehagyma kitűnő tisztító növény: szerveinket és a vért is kitakarítja. Jótékony hatása még, hogy csökkenti a magas vérnyomást, enyhíti a fejfájást és a szédülést, valamint nyugtatja az idegeket.

 

Szólj hozzá!

Címkék: medvehagyma braun kókuszzsír rántott hús másképp louis de funés behabarodva szárnáyt vagy combját medvehagyma olaj patogtatott amaránt


A bejegyzés trackback címe:

https://kulturkoszt.blog.hu/api/trackback/id/tr874380775

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása