HTML

Kulturkoszt

Szeretjük a vidám henteseket, akik viccelődnek, miközben húsbárddal darabolják a csontos karajt. Ha valaki a fülünkbe suttogja, hogy patisszon, bármire képesek vagyunk. Tavasz elején minden nap izgatottan térünk be a zöldségeshez, mert tudjuk, hogy az évszak kezdetét nem a meteorológia, nem is a csillagászat, hanem a hónapos retek megjelenése jelzi a legpontosabban. Megtanultuk, hogy az articsóka nem madár, és hogy a gazdag ember is vízzel főz. És hogy mi hoz még lázba? Nincs jobb, mint komolyzenére csirkemájat simogatni, vagy egy izgalmas krimi olvasása közben éles késsel friss gombát szeletelni. Kivesézünk minden élőt és holtat. Megkóstoljátok?

Friss topikok

  • Momina: Nem ezért szoktam le a fekete teákról, hanem azért, mert a gyümölcstea ízét jobban kedvelem. De il... (2012.05.04. 13:29) Vallomások teáról, városról
  • hoffmannercsi: Mostmár rémlik, hogy mesélted ezt, csak nem tudtam, hogy ennyire komoly...Szerintem is sok finomsá... (2012.04.27. 13:25) Dr. Csonthéjas finomság
  • hoffmannercsi: Ez nagyon szimpi kaja, ismerem ezt a babot, nagyon finom. Angolzellert is gyakran főzök levesbe. J... (2012.03.29. 18:50) Babra megy a játék
  • Fibi Büfé: köszi a lájkot! az ananászlevest legközelebb rizstejjel készítem és akkor már senki nem köthet bel... (2012.03.15. 13:56) Gömbölyű örömök
  • Edit Piláf: @Old Boy: Hajrá, csak bátran! :) (2011.05.29. 12:45) Felhorzsolt illatok

Linkblog

Csajkovszkij és a pulyka esete

2011.01.31. 07:30 Edit Piláf

A blog indulása előtti hetekben egyre intenzívebben foglalkoztatott, hogy miről szóljon az első posztom. Ötletben nem volt hiány, inkább az volt a kérdés, hogy mivel kezdjek. Elsőnek lenni mégiscsak kiváltság.

Decemberben itthon volt egy Portugáliában élő barátnőm. Egyik nap kiugrottunk Szentendrére reggelizni. Azt állapítottuk meg, hogy Szentendre télen legalább annyira hangulatos, mint tavasszal, nyáron, vagy ősszel.

A macskaköveken baktatva egyszer csak szembe jött velem ’A’ téma: az egyik népművészeti bolt kirakatában megláttam egy diótörőt. És ekkor beugrott, hogy így karácsony után nem sokkal Csajkovszkij Diótörőjével kell kezdenem.

A mese-balettet a Magyar Állami Operaház előadásában láttam. Lenyűgöző a díszlet, a koreográfiák, a jelmezek, a fények: minden tökéletes. Eléggé kukacoskodó vagyok, ha a minőségről van szó, de semmilyen hibát nem találtam. Talán csak egyet, de az sem az előadásra vonatkozik: kényelmetlenek a székek.

Amikor megérkeztem, láttam, hogy a nézőtér nagy részét tíz év alattiak uralják. Az egyik szemem sírt, a másik nevetett: örültem annak, hogy néhányan már ilyen kiskorban találkoznak a balettal, de egyúttal féltem attól, hogy káosz lesz, és ez rontani fogja az előadás élvezhetőségét. Az utóbbi hipotézisem nem igazolódott be: a gyerekek sokkal fegyelmezettebben ülték végig az előadást, mint ahogy időnként a felnőttek viselkednek egy kulturális eseményen.

A történet egyszerű, és könnyen követhető: Stahlbaum tanácsosnál karácsonyi ünnepség van. Minden gyerek kap ajándékot: a lányok babát, a fiúk kardot, fapuskát. De a csúnyácska Diótörő figura senkinek sem kell, végül Marika fogadja el. Éjszaka az ágya mellé fekteti, és a Diótörő herceg elviszi álmában Marikát a mesebirodalmába, ahol a herceg megküzd a gonosz Egérkirállyal, majd bemutatja Marikát, azaz Mária hercegnőt, mint választottját a népének. Ébredés után Marika boldogan szorítja magához a bábuját. (nincs emlékem arról, hogy utoljára mikor írtam le ennyiszer egy bekezdésen belül azt, hogy Marika)

A két kedvenc jelenetem a Hópelyhek tánca és a Keleti tánc voltak. Az előző – a csodás koreográfiát és megjelenítést leszámítva – személyes okból is kiérdemelte ezt az előkelő helyezést. A kutyám legjobb kutyabarátnőjét Hópehelynek (becézve csak Hópihének) hívják, így a tánc alatt végig a szemem előtt lebegett, ahogy egy zsemleszínű labrador tüllszoknyában piruettezik.

A Keleti táncba a koreográfus ötletesen csempészett bele egy lila selyemkendőt, és azt olyan ügyesen lengették a táncosnők, hogy egyre inkább elhatalmasodott bennem az érzés, hogy balett művész akarok lenni (majd következő életemben, talán).

Diótörő herceget egy észt művész, Vladimir Arhangelski alakította. Újra beláttam hogy míg az afro-amerikaiak a hip-hopra születtek, úgy a volt szovjet utódállamok lakóit a balettra rakta össze a Jóisten. Az operaház első táncosának tökéletes volt a testtartása, az érzelmek félreérthetetlenül átjöttek a mozdulatain, és mindezen felül olyan izmos volt az egész teste, hogy ráébredtem: ehhez a poszthoz püspökfalatot kellene sütnöm észt módra. Néha, egy-egy elborultabb pillanatomban, ahogy a feszes ruhán végigfutott a szemem, a kakashere pörkölt is felmerült ötletként.

Végül úgy döntöttem, hogy ragaszkodom az eredeti koncepcióhoz, és az ételt a szerzeményhez kötöm, nem az egyik szereplőjéhez.

A leggyakrabban használt módon jelöltem ki az aznap esti zsákmányt: megnéztem, mi van otthon, és abból mit lehetne kihozni. Én így szeretek alkotni: nem receptet követve, mint egy jó katona, hanem érzésre kombinálva születik meg a konyhámban a mű.
Végül diós – aszalt szilvás – camambert-es pulykát készítettem.
A mellehúsát szeletekre vágtam, picit megklopfoltam, sóztam, borsoztam. A tepsit bemasszíroztam egy kis kókuszzsírral (olívaolaj, vagy étolaj is helyettesítheti, nekem mániám a kókuszzsír, még biztos fogok erről írni). Szőnyegként lefektettem a pulykaszeleteket, rászórtam a kis darabokra szeletelt aszalt szilvát, majd a camambert sajttal betakartam az egészet. Fél deci vizet öntöttem alá, lefedtem alufóliával, és 30 percig pároltam 180 fokon.

A fóliát levéve még húsz percig sütöttem az ekkor már nyálcsorgatásra ingerlő vacsorát. Félidőben rászórtam az apró darabokra tört diót (íme az elmés kapcsolódás a Diótörőhöz), melyek a sajtba beleolvadva ízletesre pirultak.

A balett és az étel külön-külön is a mennyekbe repítettek. El sem tudom képzelni, milyen élmény lehetett volna Csajkovszkij és a pulyka találkozása, vagyis, ha az előadás közben ehettem volna meg a vacsorámat.

Hozzávalók:

    • 8 szelet pulykamell
    • 20 dkg aszaltszilva
    • 20 dkg camembert sajt
    • 10 dkg dióbél
    • egy csipet só
    • három tekerés bors
    • kis zsiradék (kókuszzsír)
    • 0,5 dl víz

Tudtad-e Csajkovszkij-ről?

  • 1840-1893 között élt.
  • Jogi tisztviselőnek készült, zenével komolyabban csak 23 éves korában kezdett foglalkozni.
  • Homoszexuális volt.
  • Egy konzervatóriumi növendékével 1877-ben névházasságot kötött, hogy a másságát leplezze.
  • Wagner és Liszt kortársa, jó barátságban volt velük, bár Wágner zenéjét unalmasnak találta.
  • Három balett fűződik a nevéhez (A hattyúk tava, Csipkerózsika és A diótörő).
  • A diótörőt a bemutatáskor a kritika nem fogadta kitörő lelkesedéssel.
  • A baletteken kívül szimfóniákat, operákat, zongoraműveket és dalokat írt.
  • Halálának oka mai napig vitatott. A hivatalos iratok szerint fertőzött víz okozta kolera miatt halt meg. Egyes zenetörténészek szerint szentpétervári férfi prostituáltaktól kapta el a kolerát, a "fertőzött víz" változat csak a hírneve megőrzése miatt találták ki. Vannak azonban, akik szerint Csajkovszkij öngyilkos lett: vagy "cári parancsra", miután a cár fülébe jutott a homoszexualitás, és ezt nem tolerálta. A másik elmélet szerint unokaöccse iránt érzett bűnös vonzalmát nem tudta feldolgozni, ezért ölte meg magát.

2 komment

Címkék: dió pulyka csajkovszkij a diótörő


A bejegyzés trackback címe:

https://kulturkoszt.blog.hu/api/trackback/id/tr52622226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Brokkoli úr · http://www.dizajn.org 2011.02.03. 16:55:30

A balett nekem sosem volt kedves, de a receptötlet kárpótolt.

Ha én csináltam volna, tuti hogy megtöltöttem volna inkább a pulykamelleket, mert így sok aroma a sütő zománcos falain végezte.

kulturkoszt_zsuzsi 2011.02.06. 12:06:03

Kedves Brokkoli Úr! Örülök, hogy kárpótolt a recept :) Töltve is finom a pulykamell, de mindenképpen próbáld ki így is! Mivel a sülés nagy része alufólia alatt történik, nem sülnek ki az ízek. Azért készítettem így, mert szeretem a pirult sajt ízét, sőt, ha egy kis dió is belepirul, az bizony utólérhetetlen ízhatás. Várjuk a további hozzászólásokat!
süti beállítások módosítása